28 maj 2010

Tja ba!!


Hej gott folk!!!

Hjälp vad jag saknar att blogga, bloggen måste ha betyt en massa. Nog för att man inte har skrivit om allt men man har liksom endå fått skriva det man tycker och känner för. Allt skulle jag inte kunna skriva om heller...

Tiden rullar på efter det som hänt! Ja tro det eller ej, föresten fundera inte på det. Detta är bara mina tankar och delar av mitt liv...
Så jävla besviken på mej själv så det finns inte, totalt jävla besviken, hur kunde man? Vad hände? Vart började det? Allt är liksom bara varför, varför, varför och jag kan inte komma på ett endaste svar.

Jag måste endå skriva delar av det här, för det känns som jag måste bara rensa lite och jag har starka planer på att blogga lite efter som i det jag tycker, tänker och orkar allt efter hur jag mår. I bland mer och i bland mindre, funderade på att köra gång en ny blogg. Men näää, detta är ju det jag startade för över ett år sen varför starta en ny. Man kan aldrig få en ny start på livet och "My Destiny" får leva vidare.

Kommentarerna kommer tillsvidare fortfarande att granskas innan publicering därför att detta är min blogg, inte min fiendes blogg och inte min väns blogg heller. Den tillhör mej, men kan just du komentera vänligt så ja, ja då publiceras dom och svar följer.

Som sagt, livet går vidare. Jävligt tufft är det och man känner ständigt det här orkar jag orkar jag, nya främmande saker dyker upp. Krav och saker och ting man skall följa, för mej helt nya saker och det handlar om rädsla för min del och då kommer det där klarar jag det orkar jag det. Jag gillar inte nya saker, man blir osäker och något man kännner med stora bokstäver aldrig och så testar man efter mycket om och men och vips så klarar man det.

Ja ni vet ju vad som hänt det är ingen hemligthet och det pratas om det lite här och lite där och mest överallt vad jag förstår. Men jag hör aldrig något, antar att jag skulle kunna gå förbi varenda människa och ingen skulle säga något eller fråga något (ååå finns det är dom få) Inte förän jag passerat då pratar med han/hon som stod där bredvid i stället. Men det gör inget, jag respekterar det. Ni kommer endå aldrig kunna påverka mitt liv, mina val, mina förändringar och inget annat heller. För det sitter hos mej, åå jag säger det igen. Jag gör endast förändringar för min egen skulle och för min man och våra barn.

Ja jag är dömd återigen för liknade brott och mitt straff fick en annan utgång än vad min man fick som dömdes till fängelse i tio månader och kommer hem mot hösten.
Jag dömdes för alla åtalspunkter, exakt samma åtalspunkter som min man, skillnaden var att jag hade en extra punkt men där rätten avslog den. Min dom blev skyddstillsyn då med övervakning och särskilda föreskrifter och vad dom innebär vet jag inte i dag då jag skall träffa frivården till veckan. En skyddstillsyn är i tre år och man har första året en övervakare. Skulle ja ha dömts till fängelse skulle detta då motsvara sex månader i anstalt. Jag är glad att jag fick denna chans, en chans om förändring, en chans om att ta och få den hjälpen man behöver och det göra jag, det finns massor och detta blir verkligen en spännande resa. Säkert många tårar, skratt, glädje och hat i en blandad kompott! Så det känns som om att allt går i rätt riktigt! Saknaden av min man är enorm likaså för alla våra barn, vi saknar dej så! Tillsammans klarar vi det här, men det är mycket tufft och jag skulle vilja säga så tufft att i bland känner jag faktiskt hjälp klarar man det här. Men hela tiden tar man sej över ett nytt hinder och jag känner så länge man inte gett upp har man inte förlorat heller!

15 kommentarer:

  1. Du är stark gumman som vågar skriva och lätta ditt hjärta.. jag vågar inte längre skriva om mitt liv för då får jag bara sparkar i magen igen och det skulle jag inte klara av :( men du är stark och jag avgudar dig <3 misstag gör alla i livet.. spela roll va det är men man blir bara bättre människa efteråt efter sina misstag :) massa kramar från mig.. ni klarar detta!

    SvaraRadera
  2. Du, vet du, du är en stark tjej du med!!! Jag tror på dej jag med vänne, tack snälla du!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tror också ni kommer fixa detta.
    Kul att du är tillbaks och bloggar igen :)

    SvaraRadera
  4. Jag tror på dig. Du kommer att klara av alla prövningar. Du är så rättfram, tar på dig och ångrar vad du har gjort. Jag tror inte att ert levnadssätt har fått människor att prata om er som du skriver i din blogg. Jag har ju hört lite också, men inte så mycket som du tror. Det glöms snart. Lycka till med ditt nya liv. Kram från den 75-åriga tanten.

    SvaraRadera
  5. Hur kan det komma sig att era straff skilde sig så markant när ni blev dömda för samma brott? Ha det bra, Kram Ullis.

    SvaraRadera
  6. Det kan vara så att du måste gå någon kurs hos frivården. De har vet jag i min stad en kurs som heter Brottsbrytet. Jobbar som lekmannaövervakare själv. Denna kurs innebär att man måste inse konsekvenserna av sitt kriminella tänkande. /Ullis igen:)

    SvaraRadera
  7. Catta: Ja fan, nu eller aldrig liksom. Varför inte hoppa på varenda jävla hjälp som finns. Ååå det gör jag tveklöst, kraven är så höga just nu och det känns som man aldrig når målet. Men det är ju man får ta ett steg i taket, men man vill ju så gärna uppnå det direkt. Bara ta hjälp och få den hjälp som erbjuds är ett stort steg.
    75-årig tant: Rätt häftig ålder alltså jag menar att du läser här om det inte bara är nå nick name du använder, ja nog skall det gå som sagt var. Ja så hemskt pratas det väl inte en då men det är bara att så få personer kan ställa till en sådan faslig röra, så det är väl det som är grejen, men inte gör det nå inte. Lite komiskt bara, man gnäller på jobb alltså att man inte jobbar o.s.v och då undrar jag vad dom själv gör dom som håller på. Att företaget vill ha sånt skit som inte kan jobba, för det finns folk som skulle lägga ner hela sin kropp och själ för det jobbet och verkligen jobba. Men som sagt, även i dom lugnaste vattnen simmar dom fulaste fiskarna. Tack i varje fall.
    Ullis: Ja grejen att våra straff skildes sej så markant är ju den att min man dömdes så sent som i mars till samhällstjänst och skydstillsyn (skulle han suttit i stället var det värt fyra månader) gör man något under den perioden så omvandlas ju skydstillsynen och samhällstjänsten till fängelse och i hans fall då fyra månader plus den nya domen då för dessa åtta åtalspunkter och straffet för dessa åtta ligger på sex månader. Så han fick fyra månader för gamla och sex månader på nya. Åå blir man dömd så då finns det inget annat än fängelse som gäller då han fick en chans då i mars...
    Ååå mitt straff alltså skyddstillsyn med övervakning och särskilda villkor är värd sex månader i fängelse. Så men jag fick chansen eftersom jag inte har någon dom på mej sen -04. Men hade tingsrätten endå tyckt fängelse, ja då har jag fått sex månader. Men detta är ju min chans och en endaste grej jag då får jag sitta av dom sex månader. Så jag ger ju allt för att det skall gå bra, jag är inte skrämmd av fängelse absolut inte, det värsta med ett fängelstraff det är saknaden av barnen nå annat finns liksom inte. Men sen vill jag ändra mitt jävla betende också och det gör jag inte på en anstalt, nepp aldrig. Nu har man mer så här, en grej till och du åker in. Så det känns som om att man har något att kämpa för då liksom. Sitter man på kåken så sitter man dessa månader och sen är man hemma. Ååå ingen hjälp man fått, visst det finns program på anstalt också, men det är ju liksom frivilligt och då blir jag så här äää finns roligare saker liksom kan man springa på p14, jobba lite och ut och gå och snacka skit i rökrummet och allt sånt. Ja nej jag vet inte, känns som att det här är det bästa fast vägen känns grymt jävla lång och jag kommer säkert vara arg, glad, ledsen och riktigt förbannad under vägen. Jag kommer alltid att få leva med detta, tror man aldrig kommer bli fri på så sätt alltså jag menar, jag får leva med tanken på att jag kan falla igen. Samma sak man har vid vi säger spelberonde, drogberoende, alkohol eller varför inte tobak. Skit svårt! Men jag hoppas för jag vill så gärna...
    Ja Brottsbrytet skall min man gå skall han göra och det finns säkert en massa annat. Spännande se vad frivården erbjuder. Sen vill jag ha ADHD utredning också då allt där stämmer in på mej så äckligt klockrent!!! Jag vill ha en orsak till mitt betende, för skall man göra något åt det kan man liksom inte bara backa två steg, då skall jag ner för hela trappan i så fall. Ååå tar denna resa hela livet ut då får det vara så...
    Tack Ullis!

    SvaraRadera
  8. Det bara ska gå bra den här gången Linda.Du klarar det.Magnus oxå. Ni kommer igenom och det finns människor som tror på er.
    Önskar er all lycka

    SvaraRadera
  9. Ja det gör det de vet jag, det är bara kämpa och motgångarna kommer ständigt och man faller i bland och känner nu får jag nå fel. Men efter några timmar har man rest sej igen och nåt ännu ett mål och en kamp.

    Tack, hälsa Håkan också!

    SvaraRadera
  10. finns inte en plan i helvetet att ni kommer att sluta efter detta!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  11. Plan i helvetet, det måste menas med en plan i Edsbyn. Nej jag tror också att det blir jävligt svårt och mycket tufft att bygga upp något här med ett liv utan kriminaliet och bara leva som en normal familj, jobb etc. Så nog fan är det som du säger finns inte en plan i helvetet, nää det är så. Edsbyn känns ju som helvete också så, hade varit betydligt lättre på en ort där man lever sitt och skiter i andra. Men jag ger inte upp för den sakens skull heller, phöö aldrig! No way liksom... så ta ett djupt andetag för vi lever och bor här i byn precis som alla andra bybor och ingen är nå mindre värd en någon annan. Så det är bara kämpa på det, i medlut och motlut. Här är jag liksom....

    SvaraRadera
  12. problemet är väl snarare att det är svårare för krimminella människor som ni att vara anonyma och diskreta i byn än tex. i en stortad där ni bara skulle bli en i mängden och där även myndiheterna skulle tillgodosett era barns bästa och placera dom hos nån som kan ta hand om små barn. Vilket ni återigen har bevisat att ni inte är ens i näheten av att klara av. Jag tror att ni inte får flera chanser nu linda, det är nog säkrast att bevisa att du verkligen är den mamma du så gärna vill utge dig för att vara. Annars kommer dina barn aldrig förlåta dig den dagen dom är vuxna nog att förstå vad som pågick när dom var små och varför deras barndom gick förlorad.

    SvaraRadera
  13. Men herregud, detta är så tragiskt. Tycker så otroligt synd om barnen, förstår inte hur ni tänker. Har ni inte förändrats innan, varför skulle ni göra det nu? Ni verkar ju inte tänka det minsta på barnen, och det gör mig förbannad! Hoppas att de sociala myndigheterna gör något åt detta.

    SvaraRadera
  14. Ja nog är det svårt allt det är det, men ååå andra sidan ingen säger någo och ingen gör något heller om man möter folk på byn, då har folk inga åsikter, inga frågor och inget alls. Men bakom ryggen finns det massor och här dyker det upp. Mmm vet inte riktigt vad problemet är, jag bits inte. Men det är ju valfritt är det, ja gör mitt och somliga sitt och det är oki det för mej. Ja undantag för visa, somliga är och förblir sabotörer och nyfikna och skvallriga det är väl som man är som person det..
    Ja det är klart att jag tänker bevisa, helt klart och det är ju framför allt för mej själv och min familj, inte skulle jag göra det för någon sabotör på byn i vart fall, ååå aldrig finns inte på kartan.. Nää näää! Nej vad då gå förlorad, nää tok heller. Har inte utsatt våra barn för något, sämre är det för dom som verkligen utsätter sina barn för alla hemskheter som finns och det kan man ju undra om, om det får existera. Men det är ju klart att våra barn, dina barn och allas barn får ju också bita på konsekvenserna vi vuxna har ställt till med det är ju. Så kan man inte förgå med gott exempel själv så skall man inte hoppa på andra heller säger jag, kan inte förstå det när folk gör så och sen tror dom själva att "våra barn" tar inte skada av det. Hmmm... jo dom gör ju det. Så somliga bör nog tänka efter lite, men hoppet där är väl ute det med som det verkar.
    Oates: Ja visst är det tragiskt det tycker jag också och jag kan inte heller förstå hur jag tänkte och inte gången före det och inte gången före det heller och inte för 20 år sen heller, dettta är ju något man får rota i och plocka fram. Jo vi tänker på barnen, men jag vet inte om alla kan förstå den problematik som finns, jag har mina aningar om min egen problematik och allt har säkert inte dykt upp. Det kommer att ta tid gå igenom det och riktigt gå till botten med det, för att bara titta på det sist nämda det håller inte. Skall förändring ske så skall det vara från botten. Socialamyndigheter (?) ja där tänker jag närmare inte gå in på eftersom jag ger dom båder ris och ros från olika håll, vad gäller kanske somliga vårdnadshavare, tysnadsplikt, våran underbara KP, stöd, hjälp, råd och tips och tuffa krav. Men jag tänker inte närmare gå in på det men jag kan använda ordet "jävligt tufft" men vill man nå ett mål får man kämpa det är ju.

    SvaraRadera
  15. Så du menar Linda att det barnen inte förstår lider dom inte av eller? "tuffa krav" !!?? Du ska vara glad att du inte åkte in igen...dessa tuffa krav du beskriver har du själv sått små frön av som du nu får skörda ,även om det än en gång mjäkades på tok för mycket även DENNA gång. Sedan att du med en manisk envishet forfarande försöker projecera dina små problem på alla "SABOTÖRER" på byn det visar ju bara hur fruktansvärt dålig självinsikt du har. Jag menar bara att själmant och på krimminell väg dömma ut sig fullständigt i människors ögon, för att sedan snyfta och köra hela tycka synd om mig själv paketet och försöka blåsa i hela bygden att ni har valt den vita vägen nu. Sen blir ni dömda IGEN?!? Och sedan vill du allvarligt påsta att ni INTE gjort era barn något illa...vad säger du när dom frågar när pappa kommer hem tex? Saker och ting är så enkelt om du bara vill...ge fan i det som inte är ditt, sluta skyll ifrån dig som en snorunge och tagga ner en smula vad det gäller fejder och ovänskap. Du kan inte begära att folk ska tycka bra om dig efter vad du har gjort. Tiden läker alla sår sägs det ju, så sluta riv upp nya sår så länge tiden löper då Linda! Jag blir tom inombords av att du inte inser att du förstör dina barn för resten av deras liv.
    //"HAN"...Som tror Astrid Lindgren hade en djupare tanke med sin bok "Ronja Rövardotter"

    SvaraRadera