05 oktober 2009

Utredningen klar!!!

Wiii äntligen utredningen färdig!!!! Har på förmidagen tagit del av utredning och läst det och den handlar om oss och små pojkarna. Så 18 sidor (9 sidor var) har vi gått igenom med kontaktperson eller jag för my darling är på jobbet, men han hann träffa KP lite snabbt på lunchen.

Var en mycket bra utredning tycker jag där vi alla ligger på samma plan och då menar jag vi och socialtjänsten.

Lite kortfattat...(hur en utreding ser ut typ)

Utrdning enligt 11kap. 1§ Sol


Utredning startades i slutet på Maj månade i år eftersom det kom in en hel del annonyma anmälningar där man påstod så mycket så jag skulle vilja säga att 75 procent är bara en massa påhitt om hur vi bor och vad vi gör och hur illa barnen har det. . .

Sida ett börjar med våra alla uppgifter namn, adress och pojkarnas uppgifter.

Sida två börjar med sammanfattning, andledning till varför utredning skall göras via ett hembösk i slutet på maj. Där man plockar bitar från annonyma breven där det blir misstanke om bristande omsorg eller misstanke om problem hos vårdnadshavare.

Sida tre står det om pojkarna utrets förut med svar nej. Familjebakgrunden för mej och darling beskrivs.

Sida fyra Nuvarande situation beskrivs, familjenätverk, boende, arbete och Ekonomi.

Sidan fem social integrering o Lokalsamhällets resurser. Hälsan av pojkarna beskrivs med hjälp av oss, BVC o dagis och kontaktperson. Säkerheten i hemmet beskrivs vad som finns och brister.

Sidan sex Utbildning, det blir ju i detta fall dagis då för pojkarnas del och även känslo och beteendemässig utveckling.

Sidan sju är också inom området känslo och beteendemässig utvecklig

Sidan åtta innehåller analys och bedömning och sidan nio innehåller det man i en utrdning väntat på BESLUT
Motivering se bedömning
Beslut:
Att bevilja
-kontaktfamilj
-råd och stödkontakt till föräldrarna genom socialtjänsten öppenvård (därav våran kontaktperson)

Så alltså det finns inte mycket att anmärka på mer än att man mår dåligt av att bli utsatt och därav dåligt mående som man får när det är jobbigt därav dessa två insatser.

Känns underbart att utredningen är klar!!!!

22 kommentarer:

  1. Vad skönt att det äntligen är över! Då kan ni koncentrera er på barnen nu och slippa känna att ni får knivar i ryggen var ni än går! Förstår att det är jättesvårt att ens kunna koncentrera sig på och försöka göra det bästa för barnen när man har folk som anmärker på HUR ni gör det hela tiden.

    SvaraRadera
  2. Ja folk är ju expert på att anmärka på vad man gör, visst kan man anmärka det kan man göra. Men beror ju på vilket sätt också, jag gillar absolut inte att man anmärker på sådant sätt att våra ungar kommer till skada genom att vara jävlig.
    Men med tanke på att vi har en kontaktperson så vet hon ju att vi har ryggen fri på många håll och kanter och allt som sägs är inte sant. Mycket av detta "skit snack" beror på okunskap hos visa människor.

    Tack för inläggen!

    SvaraRadera
  3. fy fan vilket liv ni måste ha det... inge jobb inge pengar..

    SvaraRadera
  4. Ja p.g.a okunskap hos såna som dej så kan det göra att visa delar blir som du säger "fy fan vilket liv" men det finns så många underbara människor också som förgyller livet. . . Ååå vi är en sån härlig familj. Vad mer kan begära(?)
    Jobb är på gång för min man och det skall blir så kul, äntligen en fot inne. Se vad deras ekonomi säger bara hur stor omfattningen blir.

    Pengar har vi fläckvis, kanske inte lika mycket som vi önskade att vi hade eftersom man lever i dag på existensminimum... pengar är inte allt men det betyder mycket. Så vi får hoppas på att det blir en ökning nu.

    Tack för inlägget!

    SvaraRadera
  5. nä linda du blir ju alldrig njöd du. mycket vill ha mera heter det. men vissa folk har inte råd med nått med ni har råd med. tre stycken fyrhjulingar. eu.moppar. någon traktor. flera bilar.såg på korten att ni hadde två bärabara datorrer. en ny bil . den är inte billig den.. minst 100000kr och vad blir det i måndanden. mycket..ja har följt denna blogg ett tag nu ja. och dessa kläder du köper är inte billig.. det vet ja. för ja har ett sånt intesse. och lever man på soc.. då har man inte råd till sånt. punkt slut. för ja kanske går där ja med så ja vet..men man lever ju olika.. så är det..

    SvaraRadera
  6. Ja jag görstår heller inte hur man kan ha så mycket fast man lever på existensminimum?? Jag har hört folk varit och sökt hjälp på soc och får då till svar att man inte får ha avbetalningar som du säger att du har på det mesta. Förstår inte varför ni ska särbehandlas?? Det verkar som om att man sköter sig genom livet så får man inte alls den hjälp som andra som inte sköter sig får. Men kanske man ska börja leva kriminellt så ma´n får det som bakgrund så kanske man får all hjälp man vill ha. Tycker du inte ska gnälla...du har ju mycket mer än vad en person som jobbar och sliter har!!! Du har hus, bil, flera bärbara datorer, handlar mycket kläder och så vidare. Vi är två stycken som jobbar och liter ändå har vi inte råd att ha hus eller två bärbara datorer. Du verkar som sagt aldrig bli nöjd!

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dessa personer som skrivit detta. Att det helt sjukt att ni kan ha råd med så mycket saker som ni har. Vad får ni pengarna ifrån? För kom inte och säg att ni får dom från soc, för jag vet av egen erfarenhet, att dom bara betalar hyra, el, barnomsorg och en viss summa pengar till mat. Alla avbetalningar man har får man minsann skaffa sig pengar på andra ställen för. Och alla vet ju hur ni får era pengar, så sluta lev ditt låtsasliv nångång.
    Jag förstår att du måste skriva så mycket privata saker som du gör i bloggen, för hur ska du annars komma ihåg allt du hittar på, om du inte kan gå tillbaka och kolla hur du har sagt.
    Ni lever låååångt över era tillgångar, och sen tycker du det är konstigt att folk reagerar, när ALLA VET att ni fortfarande håller på med en massa skit!

    SvaraRadera
  8. Håler helt och hllet med föregående kommentar. Vakna upp ur erat låtsas liv och inse hur verkligheten ter sig...för inte f*n får ni alla pengar av soc så ni kan köpa allt utöver existensminimum. Inte undra på att folk retar upp sig så in i h*****es mycket på er när du skryter om allt du har via bilder, text och så vidare. Stora frågan som inte bara jag ställer mig utan många andra också. Vart får ni pengar i från om det inte är en massa fuffens??? Ni lvere på mig och alla andra som jobbar och sliter för att ni ska ha mat på bordet. Sluta vara så hatisk mot alla och var tacksam ist för att vi ser till att det kommer inte skatte pengar så att ni kan leva!

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Måste först och främst berömma din blogg för att det du skriver är bra att läsa...du är så ärlig och rakt fram. Sen måste jag också berömma dig för att du accepterar alla kommentarer i stället för att radera dom, men du vågar svara upp på dem och ha alla kvar. Ett litet minus är att folk inte vågar skriva vem som skriver dem...utan att dom alltid är annonyma. Men på ett sätt så förstår jag personer också att dom är kanske rädd. Läste en kommentar tidigare i nått annat inlägg där det stod att "denne" förstod att folk ville vara annonym för dom vågade inte på grund utav din man och vad han skulle kunna ta sig till om han fick reda på vilka som kastade skit på er. Detta förstår jag också. Är själv väldigt rädd för din man och vad han kan ta sig till. Man har ju läst i ljusnan och så vad han gjort. Till och med skadat ungdomar ( det som tydligen hade hänt vid biblioteket) så utav rädsla så förblir jag också annonym. Vill inte riskera min och min familjs säkerhet.

    SvaraRadera
  10. Nu blev det många annonyma att svara på, nu skall vi se:
    Börjar så här, visst mycket vill ha mer det vill ha för här sägs det att folk som jobbar och sliter och inte har råd men något har man ju och mycket vill ju ha mer det är ju sant. Även som för oss och er, varför handlar man då något det är ju så. Teknikens värld allt går framåt och nya saker kommer. Tycker det är rätt männskligt att vilja ha... sen gör ju pengarna sitt man väljer ju vad man kan köpa och inte köpa och alla prioriterar olika.
    Å så kommer vi till vad vi hade igen... här finns bara en fyrhjulingen som inte kostar något då vi har bytt tillbaka den. Så vi äger bara en endaste sån, hade fler förut som köptes in och såldes i firman som vilken levarantör som helst. Visst det finns två bärabara man kan se på kort, varav en är våran betald och klar på ett år och den andra våran dotter var vi ett x antal personer som betalde på när hon fyllde år. Så det är en present får ja vi blev vi då tio personer som delade på 4995 kr, blev inte så farligt tycker jag. Äger ingen traktor så vet ej vad du fått det till det (ägde en när företaget fannas som någon eldade upp) Flera bilar (?) tolka som man tolka vill då Rappens bil är en bil som är lagd på många års betalning är den med en månads kostnad rimligt nog att ha råd att betala på, Saaben har jag fortfarande som i tidigar kommentar skrivit att jag inte betalt en krona för till Madde, ren byttes affär. Bil man kan se bakom uthus fick magnus ta av hans chef och göra vad han ville med. Men blir inget annat än köra på skroten, så vill du ha den varsågod!

    SvaraRadera
  11. Återigen kläderna och där pratar vi barnens för jag knäpper mest på pojkarnas små kläder aldrig våra egna, handlar som dom flesta ser på Lindex för jag tycker dom är snygga och bra priser och som i tidigare kommentar så fick vi present kort när pojkarna fyllde år av min mamma, syster med familj och min gammel mormor och en kompis med familj och det blev en bra nog summa och jag la även till 800-1000 kr till dessa kläder...har ju barnbidrag också och det använder vi endast till barnens behov.

    SvaraRadera
  12. Sen handlar jag även begagnat kan vara på erikshjälpen, tradera, får av vänner där deras barn vuxit ur och många gånger så kan det skilja att inte prislappen är kvar så nytt är det...älskar kläder!!! Handlar hellre det än att ha ett intresse eller som att gå på bio, badhus och såna saker. Hm köper jag också en del på och betarlar med hmkonto. Mycket praktiskt!!

    Sen det här med att som det skrivs här av er att man får inte ha avbetalningar och leva på soc... e väl klart som fan att du får ha ring och hör och säger du annat då ljuger du bra för dom som inte är i systemet. Du får ha vilka jävla räkningar som helst. Exakt vad du vill... men du har inte rättighet att få hjälp mer än som tex... hyra, el, mat, sjukvård, sen har du ju norm på vad två sambosar har, alla barn har en varsin norm , ditt räknas intressen och lite sånt.

    SvaraRadera
  13. Allt det här blir liksom en summa. Du kan inte ta med dej och säga fan jag har telefonräkning, räkning på avbetalning på typ tv det ersätter dom inte. Du väljer själv vad du/din familj använder din norm till. Våran norm går till hyra el, några avbetalningar, mat och resten som är kvar skulle jag vilja påstå är ca fem tusen vi har kvar efter allt är betalt räkningar och mat. Då har vi fem tusen spänn över... cirka. Dom kan vi ju välja hur vi själva vill göra med och har vi inte haft avbetalningar på lite saker så har vi haft mer över. Så vi väljer helt och hållet själva vad vi gör med dessa pengar. Ååå vill jag sätta sprätt på dom fem tusen spänn på Lindex då gör jag det skall du veta.
    Tycker inte att vi särbehandlas på något sätt eftersom vi lever på existens minum vi också som varenda en som har socialbidrag gör. Men välj själv vad du vill lägga pengarna på.

    Sen det här råd med hus, vet inte verkar lite trögt att få in i skallen på somliga. Vi ÄGER INTE detta hus vi hyr och betalar cirka halva priset i jämnförelse med AEFABS största lägenhet. . . så visst kan du väl hyra hus. Men köpa är det värre med. Så jag förstår inte varför det skulle vara lyx, hyra hus eller lägenhet. Det beror ju på vad du vill och behöver med tanke på intressen och hur stor just din familj är. Det är väl bara hyra det, gnäll inte bytt upp dej då.

    Lever inget jävla låtasts liv, av soc får man pengar till det som ingår i riksnormen, ta reda på vad riksnormen innehåller har en broschyr i närheten nu och det som ingår där det har du rätt till. Sen är det upp till var och en vad man vill göra!!!

    Ja detta är ju en privat blogg så att säga jag bloggar om det som rör sej i mitt huvudet här och nu saker jag själv väljer... du kanske borde byta din sida till en annan startsida för det är valfritt att följa min blogg. Ja vet min blogg sticker i ögonen på visa och visa bara älskar den. Tur det så inte alla tycker lika.

    Ååå så vill jag avsluta med att det är helt okej att vara annonym det är det annars har jag inte haft det som en val möjlighet. Min blogg är till för dom som vill läsa och det är valfritt och det är valfritt att kommentera vare sej med namn eller inte. Spelar mej ingen roll.
    Sen vet jag inte varför man skulle vara så rädd för honom. För tänk vad han är populär både här och där och inte minst på skolorna tänk vad dom busar och har sej och barn och undgdomar vinkar och pratar. . . sen att man blir arg är en sak. Det beror ju på situationen, någon som kastar saker och förstör massa bilar där dessa grabbar tidigare blev hemkörd av andra folk på byn hem till föräldrar och föräldrar fått kosta på en massa. Han har frågat dom lugnt och trevlig och hållt i dom och frågat vad dom syslar med. Kunde lika gärna varit någon annan elak farbror som kunde gett dom stryk. ÅÅå uppenbarligen så fanns det fler pojkar som inte ställde upp på någon rättegång då det beryktas att skadestånd ville ha och jag vet inte pojk som inte ställde upp eftersom dom ljög och det är släkt till mej och i den familjen sitter det inte i pengar som det gjorde hos många andra. Humör har alla på ett eller annat sätt och jävlas man och försöker köra över sina egna barn så får man ju räkna med konsekvenser, det är ju så... så här är det är man snäll på oss så är vi snäll tillbaka.Vi och våra barn är inte värda att bli behandlade hur som helst när våran dotter bl.a får mottaga hotbrev och skott avlåsas. Tro för fan att vi inte sitter och tar emot det. . . Å det är vid oss man bråkar "hemma hos oss" förstår om folk skulle reagera om vi sökte bråk hemma hos andra. Det är där vi bor där man förstör! Å vi gör som alla andra, vi är också rädda och vill inte riskera våra barnssäkerhet!

    Men e det vill man vara jävlig får man räkna med att det slår tillbaka en dag det är ju.

    Vill man inte veta av oss så tycker jag det är okej lämna oss i fred och vill man fråga varsegod gör det inget mej emot jag har så mycket att berätta om så det finns många många timmar, dagar som det skulle ta. Så valet är liksom dom som står på sidan av.

    Tack!

    SvaraRadera
  14. En sak till....om man lever på existensens minimum som du påstår att ni gör, då har man INTE ca 5000 kr över när man betalt allt man ska!!! För då har ni ju fått alldeles för mycket från soc, från oss skattebetalare, isåfall!!!

    SvaraRadera
  15. Varför då??? Våran norm, din norm, den där bortas norm alla har ju olika normer beror ju på vad har du för boende kostanad? är du sambo? utan barn? Många barn? ja allt sånt, därför blir det ju inviduellt summan på slutet och vi är ju en stor familj... men själva mat normen som t.ex är ju lika per dag och slutsumman blir olika beroende hur många boende ni är som ett exempel. Klart att det är olika hur mycket man får över... eftersom du väljer ju själva vad man vill betala och vad man har för behov. Vissa kanske har bara Hyra o el kanske endast, eller som vi hyra o el och dom räkningar vi själv tycker vi vill betala, eller kanske som någon annan hyra, el, man har lån man betalar på, fler avbetalningar än vad vi har. Det är ju upp till var och en vad man betalar för räkningar.

    Tror inte du har fattat det där med "normen" riktigt. Hur tror du att den fungerar igentligen???

    Vi har faktiskt 5000 spänn över varje månad och har vi inte haft avbetalningar så kanske vi haft ca 7000 kr kvar och då hade vi haft bara el, hyra och mat att betala. Det är ju valfritt förstår du.

    Vi väljer ju själva vad vi gör med våra 18 tusen i månaden och för dom betalar vi då hyra (som du inte vet kostnaden för) elen (som varierar) små räkningar på ett par tusen plus mat sex tusen. Alltså det är jävligt valfritt vad du gör med dina pengar om du inte är omyndlig förklarad.

    :o)

    SvaraRadera
  16. Ååå då skall jag tilläga att dom fem tusen spänn som blir över, det skall räka till barnens nöjen, kläder, skor, skidutrusting, skridskor, presenter, julklappar m.m m.m så i slutänden så jaaa. Då räcker inte pengarna till p.g.a att existens minus är väldigt låg i jämnförelse med vad det kostar här i världen.

    SvaraRadera
  17. Oj oj oj va alla ska vara bitter! Haha! Jag är mer förbannad på soc för att de ger dubbel erik våra skattepengar så att han kan knarka upp dem istället för att ge ännu mer till barnfamiljer som behöver dom! Är det vuxna människor som kommenterar? Tycker att det låter som 7 åringar som fick mindre godis i påsen än vad den som stod bredvid och plockade godis på ica fick!!! Varför inte bara glädjas åt det ni har, och vara nöjda med det? Skatt lär ni ju inte slippa undan att betala ändå eller?

    SvaraRadera
  18. Och sen tycker jag att ni som kommenterar anonymt verkligen inte vet vad ni pratar om! Om ni nu har så dåligt ställt, varför söker ni inte socialbidrag och får tillbaka de skattepengar ni betalat när ni varit så duktiga och jobbat i flera år? Varför söker ni inte nytt jobb som ger bättre betalt om ni nu tror att det är så lätt att få jobb? Ni säger att Magnus och Linda är en belastning för samhället som inte jobbar och lever på socialbidrag. De som egentligen är en belastning för samhället är ni som gnäller på andra och inte är ett dugg bättre själva! Varför inte bara låta folk vara som dom är, skita i resten och sköta sig själv? Varför ens orka bry sig? Har man inte annat i livet att göra och tycka om/ogilla? Det finns mycket större problem att ta itu med än att behöva lägga sig i vad andra sysslar med. Och Att vara "rädd" för Magnus? Tycker att det låter lite löjligt...om Magnus nu är så farlig? Varför lägger ni er i deras liv då och tar den risk ni tror att ni tar? Varför inte bara lämna dem ifred? Varför inte bara sköta sitt och låta dem leva sitt liv precis som dom vill leva det? Det gör jag, och jag har inga bekymmer med varken Linda eller Magnus! Jag tycker inte att allt de gör är rätt. Men jag väljer att inte kasta det i ansiktet på dom. De har rätt att leva sina liv som dom vill, precis som jag gör. Vem det än är så skulle jag aldrig ge mig på någon för att jag inte gillar deras levnadssätt!!!

    SvaraRadera
  19. Ja Madde det är sant som du skriver, väldigt bra skrivit. Se om någon annonym vågar kasta sej in med en kommentar på detta också.

    Tack!

    SvaraRadera
  20. Har ni firma registrerad i London? Det ryktas om det också....

    SvaraRadera
  21. Ta två och betala för tre, vet jag precis vad det betyder. Men en firma registrerad i London, ha ha ha det här är ju för bra för att vara sant. . . Men nu så tror jag väl. Skratt vem har sån livlig fantasi och orkar hitta på något sådant och London av alla ställen.

    Näää men nu så, hade en firma för som hette Erikssons Allservice och den hade vi i Edsbyn, det tror jag dom flesta Edsbybor vet.

    SvaraRadera