13 oktober 2009

På begärn!

Detta inlägg kommer att handla om den här gången det var sånt bråk här nere när Ulf och Helena var här och bråkade med oss! (se inlägg mitten på augusti)

Jaha tänker ni, varför då. Varför om det just nu (?) jo gott folk det skall jag säga er. Fick ett inkorg meddelande av Helena på facebook, om vad jag håller på med med alla inlägg och skriverier här på bloggen. Tror alla kommentarer har upprört en massa huvuden i kväll! Så hon skrev det att varför skriver jag inte som det var då om varför dom var här o.s.v så då skrev jag till henne att jag kommer att återigen att blogga om det i minsta detalaj om hur det var så här kommer det, på din begärn.

Den dagen var det som så att Oskar skulle väg till Åke och Åke skulle hämta honom. Men Åke har börjat med något tok och lämnar barnen i en väldigt dålig korsning med en massa träd och väldigt svårt att se åt några håll alls där uppe. Det här är något jag har tyckt varit jävligt, jag tycker det är en princip sak att man lämnar där barnen bor. Det är ju som om vi skulle lämna på fel sida mitt i korsningen vid konsum. Knappast! Sen har vi Oskar som p.g.a en massa har en hel del problem med skakningar och ligger åldersmässigt (inte på allt) nåt år bakom sina jämnåriga. Så jag tycker inte att det är passande att man gör så här. Sista gången tröttna jag för då lämande Åke Oskar uppe i korsningen och pojken fick gå fem gånger tur och retur för att få alla saker med sej ner, lämpligt värre han kan kunde fan bli överkörd! Så jag krävde omedelbar ändring, pojken skall lämnas där han bor. Information nådde honom att hämta här ner så jag satt med pojken på bron och Åke ställde sej där uppe med sin bil. Han såg klart och tydligt att vi satt på bron och han visste var han kunde hämta Oskar. En kvart går vi sitter kvar och han står kvar min sin bil, efter en kvart dyker Helena och Ulf och barnen sina upp med sin bil och ställer sej jämnhöjd med åke (löjligt värre men bildbevis finns på kameran) där står dom i tio minuter en kvart kommer inte ihåg exakt och pratar. Till slut åker Åke där ifrån och Helena o Ulf och deras barn rullar ner för backen mot vårat hus. Då säger jag åt Oskar, Oskar nu går vi in pappa åkte och vad Helena och Ulf vill det vet jag inte, men vi sitter inte kvar och väntar då han endå åkt. Vi går in i hallen stänger dörren och i Samma veva så har jag en familj på besök med deras dotter och dom tittar ut genom fönstret från våran soffan och helena och ulf åker förbi där helena pekar fingeret åt huset och där bl.a denna familj ser. Dom vänder på vändplatsen och åker mot huset igen och ställer sej i höjd en tre meter från våran ytterdörr. Min svärmor som var här öppnar dörren och bertättar att dom har inget här och göra och det blir en massa glåpord mellan min svärmor o Helena o Ulf. Jag pekar med mitt pekfingret " åk här i från tecknet" med mitt pekfinger riktat upp mot baken och dom flinar och åker och ytterdörren stängs igen.

Dagen efter då lämnar dom in en öppen anmälan till soc Helena och Ulf om att vi betett oss illa här nere vid vårat hus. Andledningen till att dom åkte ner var för att hjälpa Åke hämta hans son. Men vad tusan tror dom jag skall lämna ut han till någon annan på det där viset och som dessutom anmäler oss till sociala. Näää va fan är ni tokig! Helena är en barndomsvän till mej, jag var 7 år när jag lärde känna henne så jag har kännt henne i typ 23 år, men med tanke på vad vi gjort så sades kontakten upp och det respekterade jag. Men jag respekterar inte att man är här nere och håller på.

Så då Helena kan vi ta den här gången när du kasta slängpussar till mej också när det var fira 100 år på arenan på ön, varför du gjorde det berode på att det var någon speciell dag vet inte alla hjärtans dag eller nå jag minns inte. Men ni som har koll på hundra års firandet vet. Då skrek jag till henne lämna mej i fred för i helvete, låt mej vara. Sen börja hon med en massa mess om hur jag är, heller hur. Vem fan kastade slängpussar, just det!!! En massa mess som sagt var och jag inte sen med att skriva tillbaka, sen kan jag vara hur jävlig som helst och använda en massa fulla ord och vara jävligt hatisk. Ett humör som jag själv inte kan tygla och det vet du väl (kan inte rå för att jag ser svart) ett problem som jag har att jag inte kan behärska mej. Hur som helst, ni ringer både du och Ulf ni vill ner och jag säger aldrig aldrig aldrig, glöm det! Ulf vill prata med Mange och det gör han och Mange hälsar er välkommen. Vet ni vad jag sa till min man då, SMÄLLER DET DÅ SMÄLLER DET! Jag visste inte var jag hade mej själv och min ilska och blir det svart, då blir det konsekvenser för både er och mej. Så för min säkerhet och för eran så sa jag NEJ men inte min man. Ni kom ner hit och satte er vid mitt köksbord predikar om hur man skall vara, att man skall ha jobb, vad jävlig vi är och dit och dat och hit och ditt. Minns ni vart jag stod bakom våran disk här mellan matrum och kök... klarade inte av att gå nära er. Tyckte det var jävligt strongt gjort av mej att hålla mej för jag lovar att det var väldigt nära något mörkt...
Ååå när jag sa men vad bra, då börjar vi umgås igen så får ni reda på allt. Nääää skrek du rätt ut aldrig, aldrig över min döda kropp! Då känner jag vad fan gör ni här nere, jag lovar jag kramade min kaffe kopp väldigt hårt.

Ni har sagt upp bekanskapen med oss, jag respekterar det till fullo. Inga problem, men ge fan i att vara hemma hos mej som händer nu och då nu och då... vad gör ni fan här. Vi är inte hos er, jag skriver inte till dej på facebook och kontaktar dej. Dom går jag har kontakta er och skrivit sms är ju fan när du bråkar mej och är här nere eller kastar slängpussar!!!!

Så kom nu ihåg, detta är din begärn du vill att jag skulle skriva om det. Jag har inga hemligheter absolut inga. . .står för vad jag gör, jag står för dom problem jag ställt till med, jag står upp och försöker kämpa trots en massa jävla motgångar visa motgångar har gjort mej väldigt stark men grjejen är den att det har varit så mycket så jag hinner inte resa mej så snabbbt.
Jag går ut med att jag har ett mående som är så jävla dåligt så det finns inte, varför jag gör det är att ni kanske skall förstå mej att jag inte orkar med allt, det mesta blir jobbigt, jag kanske inte ringer mina vänner så ofta och hör av mej, jag svarar inte alltid när det ringer för jag vet inte om jag orkar, jag kanske inte visar mej på affärer så mycket då jag tycker det är väldigt jobbigt och tror mitt hjärta skall sluta slå, problem med tålamod och humöret, gråter lätt, blir arg lätt, ser svart lätt, säger först och tänker sen och tänder väldigt snabbt. Så det är det jag säger att jag mår inge bra men jag försöker bara göra mitt bästa för jag vill lyckas, hoppas själv på att orka ta mej till målet att få hjälp träffa en bra läkare och få ett bättre psykiskt mående, för just nu är det inte lätt.

8 kommentarer:

  1. förstår att det är jobbigt det bästa vore att ni inte hade kontakt med varandra ,,,, hon kanske innerst inne saknar dig som vän vem vet det kanske du oxå gör det jag inte förstår är att om åke som du säger är så himla barnslig att ´han kan åka ner och hämta sitt barn , så varför kan inte du då vara den vuxma och följa din oscar till bilen och hjälpa honom bära så slipper barnen vara i mellan . det har du sagt flera gånger att barnen ska inte sitta i mellan så gör du så , bit i hop nästa gång . jag hoppas du INTE tar detta som kritik utan som råd, jag skrev ett medelande där det var min dotter som hittade din sida på nätet , jag tror jag förstår att du trodde jag var den här helena. men min dotter är 16 år och hon sitter vid datan själv och hur hon hitta sidan är då för mig en gåta för jag känner varken dig eller den här ulf och helena jag ville bara ge en bild av hur det kan ses. den enda gång vi pratade om er var när magnus flög på en ung kille nere vid myran. ha det så bra och jag önskar er all lycka och tänk att om en förälder är slög så måste den andra vika sig för barnet skull annars kvarstår bara att söka ensamvårdnad. tack för mej

    SvaraRadera
  2. Tack för inlägget! Samma var den vem som kommenterar svarar hur som helst på kommentarer.
    Ja det har du rätt i det bästa är om man inte har en konttakt det är sant, men det måste ju uppfyllas från båda sidor i så fall. Ja har ju för friden respekterat vad dom vill räckker inte det. Dom fortsätter i varje fall! Å jag vet inte vad syftet är med det heller. Dom får så gärna prata med Åke som stöd och hjälp eller vad det nu än är. Men spring inte här nere och låt mej då vara ute på byn också. P.g.a min problematik med mitt humör, så spelar man på det. För dom vet var man når någonstans...
    Ja men följer vi som t.ex Oskar till bilen så får vi inte det heller. Han är ju så rädd så att han stannar där uppe.
    Det vill jag också säga finns en hel hög med människor, som inte är rädda. Varför är dom inte det(?) jooo därför att dom håller sej till sitt. Är trevliga eller också dom gör sitt helt enkelt. Sen har vi dom här som är rädd och det bekommer sej med logiskt tänkade att dom som jävlas med oss och får hugg tillbaka dom är rädd. Men sluta för i helvete upp och jävlas då. Ni hittar ju en orsak.. vi har hållt käften i några år, men inte längre! Så välj själv hur du vill ha det!
    Ja den gången vid myran har naturligtvis sin orsak också, där man även då spelade på ens humör. Det gör man inte nu eftersom det går inte åka runt runt här, ingen flykt väg. Men när både jag och kiddsen har hållt på att bli påkörda ett x antal gånger och man vinkar för att dom skall sänka farten och man hoppar i diket och Sanna o sin kompis hoppade dom även i diket, när man inte kan gå på sin tomt mellan sina två hus. Eftersom vi hyrde två hus där nere och man var tvungen gå genom våran gård till nästa ett få tal meter. Dom hade inget att köra mellan där, det är ingen allmän väg. Det var våran tomt för fan! När man ställer sej och trampar lös bilen och när man avlossar skott utanför fönstret så man har barn som gråter. Hur tror du att det är? Man har väl rätt att agera till slut? Så många gånger vi ringt polisen? Tycker inte det är speciellt kul med dom här olyckorna som händer p.g.a sån här köring se grabben som blev påkörd på långgatan körningar som slutar med döden. Vi är väl rädd om våra ungar vi också. För vad har hänt om den människan kört ihjäl något barn hos oss där. . . vill jag inte ens tänka på för jag vet exakt hur jag skulle göra då. Rakt av! Jävla dåligt agerande av polis också, har dom kommit och funnits på plats så har sånt aldrig hänt heller. Men dom har inga resurser. Ååå jag tror att föräldrar eller människan överhuvudtaget när han/hon blir så nerkörd längen av sånt här så smäller det till, men sen får man ju inte glöma vem som slår första slaget heller som hänt och hur många som kliver ur bilen för att slås.

    Jag är inte den som vill från ta mina barn rättigheten till båda föräldrarna utan tycker att barnen kan om det fungerar bo lika mycket och är barnet så pass stort så får man lyssna till vad han/hon vill helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Det måste väl finnas en anledning till varför Åke inte åker ner till gården?! Eller??????????

    SvaraRadera
  4. Han påstår att han är rädd, som jag sa. Men ofta finns det ju en anledningen!

    SvaraRadera
  5. Våld, Intriger, skitsnack, otyglade humör, ÄR DETTA EN MILJÖ FÖR BARN ATT LEVA I?????? Blir så ledsen när jag läser detta. KAN väl inte vara alla andras fel att ni hamnar i ALLA dessa ovanliga situationer? Bryr mig inte om er vuxna MEN BARNEN!!! SKÄRPNING!

    SvaraRadera
  6. Kära du, tror du verkligen att vi orsakar allt själv och att andra inte gör något (?) Tänk efter lite så får du se och försök sätta dej in och ta reda på hur det ligger till, edsbybornas största problem man tar inte reda på. Man lyssnar på en och sen inte nå längre och bildar en uppfattning om det.
    Nää jag tycker inte heller att det är kul att det finns lite blandade problem, men folk är ju duktiga på att ställa till det också och jag ansvarar inte för andra människor handlingar, lika lite som du t.ex ansvarar för mina.
    Ovanliga situtioner, nja jag vet inte jag. Men hur kommer det sej att folk gör som i t.ex denna text. Det var ju här hemma.. folk vill bråka (inte alla men många) Sen om det är en miljö att leva i som jag tar ett ord från din text, skitsnack! Ja men bor vi inte i Edsbyn. Måste vara en hemsk miljö för alla stackars Edsby barn då eller (?) eftersom skitsnack existerar mest av allt i denna by.
    Ja jag vet inte men, kanske du har något förslag du då. Verkar typ som så, att du har det. Då du säger skärpning, e så mycket skärpning här i från så men andra får också dra sitt strå till stacken.
    Ååå jävlas man här nere brukar jag säga, är man med i leken får man leken tåla. Ååå ger man sej in i den genom att peka finger och ställa till det då är man också med i leken. Jag spelar alltid färdigt spelet numere, jag går inte undan längre. No way!

    Tack för inlägget! :o)

    SvaraRadera
  7. Skitsnack finns som sagt i alla byar och städer men det som beskrivs i din text som din familj är involverad i ÄR INTE en bra miljö för barn att bo i, oavsett pratet utanför hemmet, det är FÖRÄLDERNS/FÖRÄLDRARNAS agerande som avgör. Att dra ett helt samhälle över en och samma kan är väl inte rätt pga skitsnack? verkar inte vara samma sak som du beskriver. Ja mitt förslag är att om man vet att man har rätt, inte har nån skuld i det som sägs och sker, ja lev då i harmoni, skaka av dig allt skitsnack, gå stolt och låt folk hålla på. Tids nog tröttnar man om man inte får respons. Att gå igång och bråka tillbaka skapar negativitet runt dig och din familj och det känner även barnen av. tack själv för ditt svar och lycka till.

    SvaraRadera
  8. Jo det är väl så klart att skit snack finns i alla byar och det de gör det. Men det är liksom här och nu som gäller, hur det är i andra byar det vet inte jag eftersom man är född och insnöad här så att säga.
    Jo absolut kan väl jag gå runt och vara stolt med ett lende på läpparna, men tyvär gör det att folk blir ännu mera hatisk o.s.v För hur det än är så vill många endå har det till ett misslyckande. Uppenbarligen är det ju!
    Ja du annonym jag har länge gått runt och inte gjort en massa affärer av en massa saker jag har skakat av mej det så att säga. Men jag gör det inte längre. Varför skall vi liksom ta allt skit som händer och bara stå och titta på när vi blir drabbad? Är det rätt det, stå som en tyst, ful dum anka och bara glo. Nä nä, nej det är jag så trött på så det finns inte. Jag har rättighet att säga STOPP jag med! Jag är absolut inte ute efter att bråka men jag kommer att säga vad jag tycker och jag kommer självklart att försvara mej, jag kommer alltid stå upp.

    SvaraRadera