30 juni 2009

Hur det hela började? Del 10

Nu började livet bokom "galler", instängd och fråntagen det mesta om vad som rörs sej ute i det verkliga livet. Skulle vilja säga fri från ansvar.

Dagen efter min inställelse dag fick man komma in till anstalts chefen Karin Persson (kallade henne under min kåk tid för "klippilikloppan" (det lät så när hon gick och med hennes steg kunde man höra på vilket humör hon var på) för tro det eller ej för när man kommer in i alla rutiner o.s.v på kåken så är det som ett vuxendagis faktiskt. Man sjunker mycket i åldern och man har en massa "mammor" och "pappor" som ser efter en.

Fick lära mej rutiner o.s.v dom första dagarna och fick mitt straff tids bestämt med muck datum 24 Maj -06 , man sitter 2/3 delar av sitt staff i mitt fall, tio månader och minus tid för häktning så jag satt ca 9 månader.

Började dom första dagarna om att lägga in en "anhållan" om att få eget rum, för det man vill göra såsom sånt, och när man kommit så långt söka om P14 (kortare tids vistelse utanför anstalt ex bibliotek eller promenad) så måste man lägga in en anhållan lika så om du får vill säga tandvärk så måste du lägga in en anhållan om att få komma till tandläkaren.
Så man fick lära sej en hel del olika rutiner och man hade en kontaktperson en av personalen, plitarna. Hade en toppen kontaktman som gick att prata med allt om Anki hette hon super toppen!
Men sen är det ju så inne på kåken du får inte hålla dej för mycket med plitarna för då kan du vara en "golare" och det är inge trevligt. Golare är väl när man skvallrar för personalen om vad andra intagna göra. Så du fick faktiskt tänka dej för.

Sen är det som så att när man sitter inne har du arbetsplikt om det inte vill säga att du är pensionär då vill säga. Då behöver du inte. Men annars så är det arbetsplikt och blir du sjuk måste du sjukanmäla dej till personal på morgonen för varje morgon mellan klockan sju och halv åtta på vardagar måste du anmäla dej och ta medicin om du har sånt. Gör du inte det får man prickar som leder till varingar o.s.v
jag lyckades samla på mej ett x antal stycken men det hände inget speciellt faktiskt.

Så min arbetsplacering blev skolan, tänkte lite duktigt där. Ååå körkort liksom, göra någon nytta med tiden plugga det. Men dom gick för lätt och för bra så det var inge kul, kändes onödigt plugga så länge. Så jag började studera matte, svenska, engelska gjorde jag, nivå grundskola årskurs nio. Men ååå så intresserad jag var, gjorde mest en massa annats och ansträngde jag mej var mina tankar någon annstans. Kändes bara bläää och plugga bevare mej väl vad tråkigt, svenska okej. Men matte och engelska som man inte läst nå alls i högstadiet blev bara skit. Fatta inte nå... så jag la in en ny anhållan ville bli placerad på att gå och städa golv i hela huset i stället och det gick bra.

Min största Mardröm var att hamna i köket där jobbade man tre och tre. Jag som hatar laga mat!!!!
Städade på med mina golv för jag hade lite här och där... men sen se du. Kökschefen Annelie som också är plit tyckte jag kunde vara i köket!!! Å men suck! Man betede sej trotsigt mest och gjorde bara en massa tok, men som tur var så fanns det gulliga tjejer man jobbade med där inne bl.a en tjej som kallas för "kolan" en som missbrukat droger i stortsett hela sitt liv och var väl i åldern av 40plus i varje fall. Så jag fixade mest disk och grönsaker, laga mat och baka det hoppade jag över totalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar