15 oktober 2009

Inlåst!

Pust, helt färdig efter att ha lyckats titta på serien inlåst... Hör inte till vanligheten att jag och tven går ihop, (sitta still är bland jobbigaste man kan göra känns det som) tur e så finns reklam så man kan springa runt lite.

Det där pogrammet har verkligen fångat mej, tycker det är kanon och vilken möjlighet alltså för dom som redan hamnat sent men inte gått så riktigt illa för så att dom hamnat bakom galler! Önskar själv att jag hade haft den möjlighet på yngre dagar. För jag tror att det skulle ha hjälpt mej i varje fall.

Som sagt många minnen dyker upp i skallen, att vara frihetsberövad. Fråntagen det mesta och finna sej i dom regler som gäller på en anstalt. Det är inte lätt... Ja menar du har ju kriminalvårdens regler som gäller, anstaltens regler. Men sen har vi intagna också en hel del regler mellan oss och dom finns det inga "plitar" (personal) som råder över. Ååå det stämmer du får liksom akta ryggen, du vet inte vem någon är där inne så du är ju alltid på din vakt också. Ååå det stämmer så himla fint!! Visa som satt trodde man ju igentligen borde vara inlåst på en psykklinik typ.

Ååå herre gud! Dom där tofflorna, hjälp vad jag hatade dom. Badtofflor som man skulle stampa runt med där inne och du skall veta vad varm dom är och som du dessutom har på dej när du duschar och sen springa runt med inne där. Bläää näää fy, tur man fick även ha sina egna skor där. . även egna kläder faktiskt där jag satt. Det var väldigt olika för på visa anstalter så var det bara kriminalvårdens kläder, allt med texten KVV. Men ljustadalen, i Sundsvall där var det då när jag -05 o -06 egna kläder!!! Men det var på gång även där att införa anstalts kälder och hur det blev det vet jag inte.

Sen visiteringen där, fan vad kränkande det är när dom går igenom dom få saker man äger river i allt, allt som en enda röra. Dagligen och med jämna mellanrum även lilla voven där med sin förare för att leta efter som t.ex droger. Vid dom gångerna så blir alla samalad som vi blev i matsalen vid borden medans hela anstalten söktes igenom och när det var klart fick man gå ut en och en till "pissprovsrummet" av med kläder och dom kände genom allt och sen in till ett nytt rum tills alla var klar. Sen blev vi återigen utsläppt på avdelningen.

Minnen, minnen!

2 kommentarer:

  1. Såg första avsnittet i serien men for så illa av hur ungdomarna mådde ( är fritidsledare) så jag gav upp... Svårt att förstå att det är andra människors (bla dina) minnen och vissa människors vardag.
    Beundrar att du kommit så långt som du gjort idag!

    SvaraRadera
  2. Ja det är väldigt väldigt gripande och rena rama verkligheten, men jag skulle vilja säga att 20-30 procent fattas också. För det är super tufft är det!! Ja menar dom skall ju testa på hur det är och ja för det finns ju bitar det här med vad händer när ingen "plit" är med. Vad kretsar det för prylar? Hur behandlar intagna varandra? Sen är det så pass mycket olika människor där inne. Ja menar jag har suttit med t.ex en tant som åkt ditt för rattfylla, 70 år liksom som sakande sin hund och sen suttit med några som också är dömda för mord.
    Detta program gör så att jag kan blicka framåt och samtidigt bearbeta många minnen också.

    Tack, ja jag gör mitt bästa!

    SvaraRadera