07 oktober 2009

Är det sant?







Ja nog är det sant allt!!!

Som vanligt på morgonen så springer jag här i slänten och plockar maskros bald åt pappa Sotis o mamma Embla och deras tre kaninungar (dom fick 6 september fem stycken ungar men två klarade inte många dagar)
Så jag var och skulle mata dom små liven, la in bladen och fyllde med mat och dom tre ungarna växer så fort och är jätte duktigt av att äta av maten. Så tänkte jag att jag skall då fylla på med lite hö också där inne där kaninungarna ligger och sover.

Jaha vad får jag se då, jooo ett bo. Mamma Embla har återigen gjort ett bo av sin päls och jag tänkte va fan! E hon alldels knäpp! Bygga bo nu! Så jag pekade lite i boet och var får jag se ny födda kaninungar, PANG jag slog skallen i plåttaket för jag blev så överaskad av det här och ringde genast min syster och en vän. Min syster bertättade att dygnet innan Embla fick sina kaninungar och vi separerade mamma kanin och pappa kanin med tanke på att pappan annars kan bita ihjäl ungarna om hon får. SÅ vi separerade dom ett dygn före innan ungarna kom. Så händer det här, men hon sa det min syster att dom kan göra så här. Så hon blev gradiv under själva starten på förlosningen och sen fick hon ungarna och väntade direkt en ny kull som nu föddes 4 veckor och en dag senare.

Helt otroligt!!!!! Sju kaninungar blev det till!

Så nu har vi helt plötsligt tio kaninungar och två vuxna! Återstår att se om dessa sju överlever. Det vet man ju inte eftersom det är lite fel tidpunkt på året, så dom kan ju frysa ihjäl det kan dom. Men vi har bona så varmt vi kan och hoppas nu då att dom klarar sej annars är det naturens gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar