21 maj 2009

Det svåra att vara förälder!

En dag när våra barn blir stora nog för att förstå den logik som styr föräldrar ska jag tala om för dem att :
*Jag älskade dej tillräckligt för att tjata, för att få reda på vart du skulle, med vem och hur dags du skulle komma hem...
*Jag älskade dej tillräckligt för att låta dej snava, falla och misslyckas så att du lärde dej att stå själv...
*Jag älskade dej tillräckligt för att hålla tyst och låtad dej själv upptäcka att din nyvunne vän var falsk...
*Jag älskade dej tillräckligt för att stå och vaka över dej i två timmar medans du städade ditt rum, ett arbete som hade tagit mej en kvart...
*Jag älskade dej tillräckligt för att strunta i att "alla andra får! ...
*Jag älskade dej tillräckligt för att inte tolerera näsvishet och dåligt uppförande...
*Jag älskade dej tillräckligt för att tvinga dej gå tillbaka till affären med en chokladkaka med ett bett och erkänna "jag har stulit den här" ...
*Jag älskade dej tillräckligt för att räkna ut att du ljög om att skivan inte var föräldrafri och sedan förlåta dej för det, efter att ha konstaterat att jag hade rätt...
*Jag älskade dej tillräckligt för att acceptera att du är den du är och inte den jag ville att du skulle var...
*Men framför allt älskade jag dej tillräckligt för att säga nej när du hatade mej för det
och det var det svåraste av allt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar