09 december 2009

Är det sant?

Tänkte faktiskt inte blogga om detta p.g.a måendet men det var ju så sjukt så här efteråt och skratten är många och långa, men när man väl upplevde det var ja så arg så arg så jag höll på att se svart alltså....

Ja hur börjar ja då, jaa dåligt mående har jag det vet väl alla av och en massa duster fram och tillbaka med läkare o.s.v

Var in i ambulans (se tidigare inlägg) o sen var jag även i Fredags med ambulansen men tänker inte gå in så mycket närmare på varför.. rykten går säkert på byn och det är ingen idè att ge någon kommentar på det då den kommentaren om vad som hände kommer endå inte att besvars.
Men hur som helst, två gånger varit in på akuten. Första gången då drog jag hem efter en par timar eller tre och nu andra gången så stannade jag betydligt längre så nämligen en hel natt och drog inte hem över förän vid elva tolv tiden. Använder ordet, drog hem för det är väl just vad jag gjorde då planeringen nu sist var den att jag skulle få åka på bedömning av måendet uppi hudik och taxin närmade sej om 30 minuter. Vad råde då i mitt huvud jo PANIK så Linda hon beställde själv en taxi för jag tänkte som så att då tar jag den ner på stan och sen hundra bussen hem. PANIK igen skall jag åka hudik eller till stan och utan skor dessutom! Då funderar väl folk vad tusan man gör, men jag fick ju inte med med skorna när jag åkte in i fredags.
Taxin som skulle köra mej till stan kom och jag sa det till han som körde, du vad kostar det att åka till Edsbyn med taxin han slog sej för pannan och sa ja fast pris eller taxa?? Ja inte vet ja sa jag, va skall du ha? Du får resan till byn för 600 kr, snacka om precis. Allt jag hade i mina byxor var sexhundra spänn och hem kom jag sexhundra kronor fattigare och dom sexhundra fick man dra in på och äta billigare. Men vad gör man när det panikartat slår till och bara hem finns. Ja jag vet jag är hopplös kan jag vara på sjukhus för min egen skull e...

Så i dag då var jag på ett återbesök här på hälsocentralen och där har man fått rapport att jag stuckigt två gånger sen jag började träffa läkaren där för dåligt mående och hon läst remiss som jag hade med mej hem som hudik intligen skulle ha som ställde till en sån röra inne på soc när våran KP visade upp den så trode dom att det var sån har tvångsvård typ, kommer inte i håg förkortningen på det just nu. Men det var det ju inte utan en vanlig remiss och det vet man väl skall någon tvångsvårdas så är det ju oftast polis som gäller då. Så det var livat i holken... Nå hur som helst så fixade min läkare och pratade med Bollnäs psyk i dag och dom skulle ringa upp eftersom jag skulle få en akut tid dit för bedömning.

Jahapp klockan två skulle jag vara där, på bedömning. Lät ju som om att nu får man domen för all framtid, Mange skjusade mej och när vi satt där i väntrummet kommer det en gubbe ut från ett rum 65 år plus liksom, går med ryggen kupad och riktigt hänger med huvudet på golvet och ett hår på en decimeter som står rätt upp. Men du sa jag åt mange sen, han mådde nog inte bra typ. Men det är ju han du skall till sa han... va tänkte jag, lägg av du skämtar liksom nej det är säkert. Ååå så kom han tillbaka och ropade in mej och gud milde tänkte jag. Vad är detta..... en gubbe 65 år plus, men en decimeter grått hår som står rätt upp och om det är av hår spray eller för billigt schampo vet jag inte och går så kupad så jag var nästan rädd han skulle ramla kull och tittade bara med ett öga men försökte anstränga sej med det andra som han öppnade halvt som halvt.
Han studerade pappren som han fått då och satt och funderade tyckte jag till en början men upptäckte snart vad det var frågan om. Mmm berättade bara ytterst lite typ inget alls och han kollade sen tidigare då jag var i kontakt med psykiatrin innan jag avtjänade mitt straff. Så han intresserade sej lite för fängelsebiten några ord så där. Knäpptyst igen och jag ser han huvud faller längre ner och hakan mot bröstkorgen i början tänkte ja ja ja ja, psykläkare typ dom är ju lite "lustiga" men ju fler gånger han gjorde så och längre och längre för varje gång och andades tyngre så upptäckte jag att gubben sover... pinsamt då! Knäpp tyst liksom och en läkare som skall bedöma en sover. Pratade lite om medicin mellan han sov pause och han skulle skriva ut en ny medicin åt mej och sen knäpp tyst igen och där går minuterna, en minut, två minuter och jag tänkte under tiden va fan sover han så här länge nu, fan skall jag göra liksom. Gud vart skall jag titta, tre minuter , fyra minuter och fem minuter. Nu börja jag bli riktigt jävla arg också, att åka på ett sånt här besök krävdes massor av tankar, mod o.s.v och va fan sitter gubben och sover. Minut nr sex då jävlar tänkte jag, gubb jävel kan fara och flyga och var precis på väg att sopa rent hans skrivbord och då kommer någon utanför dörren och tappar sin nyckelknipa så då vaknar han till liv och säger: här sitter vi och funderar!!! Jo jävlar tänkte jag, här blir det handling snart han reser sej kommer kanppt upp ur stolen då han verkar ha jätte ont i ryggen alltså och sätter sej vid datan och skriver ut min medicin och säger att det är bara hämta ut, hej då! Hej då säger jag och går, arg som fan!!! En överläkare som sitter och sover, det är inte sant jag skulle in på bedömning men frågan är vem skulle bedömas (?)

Nu efteråt så har jag fått höra lite om den här mannen och det är skratt, fler folk som tagit fel på honom och trott att han varit en patient inlåst på en rättpsykriatisk avdelning!

Så nu kan jag bara skratta åt det, detta lär man inte uppleva många gånger (för jag går ju inte dit igen precis, då måste jag byta där inne kan ju inte ha en som sover 20 minuter av ett 30 minuters långt besök när man själv mår dåligt!!

Ååå det här med att man inte skall döma hunden efter håret stämmer inte i detta fall, här dömer jag hunden med håret.

4 kommentarer:

  1. jag har gått till samma läkare. d var några år sen jag träffade han nu men min första reaktion var precis som din: d där måste vara en psykpatient. men jag har ändrat min inställning nu för han e en bra psykiatriker... en av dom bästa i länet... tro d eller ej :)

    SvaraRadera
  2. det är han säkert men han säger ju nästan inget alls och sen sova bort 20 minuter av en halv time är för mej märkligt. Ååå det har intresserade för sej endast var anstalt vistelse men han är väldigt intresserad av just den biten har jag fått höra och sen att han är duktig på mediciner... men det är sant man trodde faktiskt att det verkligen var en riktigt störd psykpatient som kom alltså... nää jag gillar han inte jag måste ha en läkare som är vaken och tittar på problemenen för dom nämnde han inte ens så.
    Bäst att inte reta upp sej själv för sånt där gör en så irriterad och arg så det finns inte. Men fick medicin och kontakt med psykolog så då behövs han inte just, tack och lov.

    SvaraRadera
  3. Säkert vara han exakt som du beskrev. Jag har träffat honom i jobbet förr och han är otroligt skicklig trots sin knepiga personlighet!
    Hoppas du mår bättre så du orkar med julen!

    SvaraRadera
  4. Ja det var mej en märklig gubbe faktiskt, men jag har hört han har bra stunder också... ja jag kan inte säga så mycket om honom faktiskt då han skulle göra bedöming... och inget blev gjort för honom. Jo jag fick en ny medicin i varje fall... ja jul blir det väl fira hur man än mår men en väldigt lugn jul hemma, med lite julmat o några få paket. Har gjort det så enkelt som möjligt så slipper man köpa så mycket klappar då dom stora barnen är så pass stora så dom får lite annat i sitt paket. Så det skall nog bli bra hoppas jag, mycket konstig sitution blir det när man under alla sina år är van att vara en 20-40 personer. Men det skall bli skönt också lugn´o ro och ingen hysteri

    SvaraRadera